×
PEF Online
banner

Testové úlohy

Online výuka > LMS Moodle > Testové úlohy

Všechny testy, které jsou vytvořeny v LMS Moodle je nutné naplnit Úlohami (otázkami), které jsou vytvářeny a ukládány v Bance úloh. Ta je úložištěm pro všechny testové úlohy, které je možné v daném kurzu používat. Úlohy je pak možné využívat v modulech Test nebo Přednáška. Kromě vlastního vytváření a správy testových úloh umožňuje Banka úloh také import a export úloh v různých formátech a tím jejich přenos mezi kurzy LMS Moodle či jinými systémy včetně systémů určených pro tvorbu specifických typů testových úloh.

.

Vyučující má k dispozici hned několik typů úloh, které může do každého testu zařadit. Jednotlivé úlohy a způsoby jejich využití jsou popsány níže.

V případě nejasností postupujte dle dalších kapitol tohoto manuálu materiálu, které podrobněji popisují správu a nastavení činnosti Test, práci s Bankou úlohPřípadně můžete využít také oficiální materiál OIKT - Průvodce systémem Moodle 3.5 - zpětná vazba.

Pro hladký průběh procesu testování je vhodné, aby se každý vyučující seznámil s tím, jak se každá úloha "chová" při konkrétním nastavení a zda je případné automatické vyhodnocení úlohy vhodně nastaveno. V rámci jednotlivých testových úloh může docházek k výrazné variabilitě jejich nastavení, které má následně vliv nejen na způsob zobrazení úlohy studentům, ale také například na bodový zisk, který student může získat, automatické komentáře, které může k otázce obdržet od vyučujícího, zobrazování nápovědy, způsob vyhodnocování úloh, aj.

Nejčastěji využívaným typem úlohy je Výběr z možných odpovědí. Tyto úlohy jsou jednoduše použitelné a lze je využít napříč studijními obory i předměty. Avšak zdánlivá jednoduchost jejich vytváření vede často k nejasnostem v rámci připravených odpovědí na otázku či zmatení studentů v rámci položené otázky.

U všech typů testových úloh je tak na místě jejich kontrola již při tvorbě a následná důkladná analýza pomocí nástrojů LMS Moodle například po skončení semestru či uzavření testu pro studenty.


Většina testových úloh LMS Moodle umožňuje kromě klasické práce s textovými informacemi také vkládání audio-vizuálních materiálů a to nejen ve formě testové otázky či možných variant odpovědí připravených vyučujícím, ale také například v reakci vyučujícího ve formě nápovědy. Testování tak stále přináší možnosti, jak studenta dále vzdělávat a to pomocí moderních technologií a přístupů.

Většina typů úloh má také některé části a možnosti nastavení společné. Tyto části editoru úlohy jsou následující:

  • Kategorie – výběr kategorie, do které bude úloha v rámci Banky úloh kurzu zařazena.
  • Název úlohy – pod tímto názvem je úloha uložena v Bance úloh. Název je dostupný pouze vyučujícím (studentovi není při testu nijak zobrazen). Název úlohy tak slouží zejména k jasnému popisu úlohy včetně případného výsledku a tím k možnosti rychlého dohledání a identifikaci úlohy v rámci dané Kategorie v Bance úloh.
  • Text úlohy – jedná se o vlastní zadání úlohy (otázky),  které  je v testu  zobrazeno  studentovi. 
  • Výchozí známka - toto nastavení udává váhu počtu bodů za tuto úlohu, resp. doporučenou váhu bodů závislou na odhadované náročnosti úlohy. Jedná se o údaj, který se při přidávání dané úlohy do testu automaticky předvyplní jako váha počtu bodů za její správné vyřešení (obrázek níže ukazuje tuto váhu při přidávání úloh do testu). Tento údaj však lze následně změnit v rámci nastavení konkrétního testu, kdy se takto definovaná Výchozí známka pro test přenastaví na úroveň danou pro test. Využití tohoto nastavení při tvorbě či úpravě testové úlohy tak slouží zejména k orientaci v náročnosti dané otázky pedagogem.
  • Obecná reakce – je informace, která se případně zobrazí studentům po vyhodnocení dané úlohy. Kromě textu může obsahovat také audio-vizuální informaci. Cílem je vysvětlení obsahu otázky či výsledku studentovi. (Využití je NEpovinné).

  • Nastavení pro vícero pokusů - využití této volby je relevantní pouze v případě, kdy je v rámci nastavení daného testu umožněno studentům opakování řešení stejné otázky (Adaptivní či Interaktivní režim testu). Penalizace pro každý chybný pokus pak vyjadřuje procentuální snížení známky s každým dalším pokusem řešení dané otázky. Také je zde umožněno využití několika nápověd a dalších nastavení chování úlohy. (Využití je NEpovinné).
  • Štítky – jsou v podstatě klíčová slova, která s danou testovou úlohou souvisí. Podle těchto klíčových slov lze otázky následně třídit a vyhledávat. (Využití je NEpovinné).


Typy testových úloh

Výběr z možných odpovědí

Jak již bylo uvedeno, tento typ testových úloh (známých také jako úlohy Polynomické) je vysoce univerzální a tedy také hojně využívaný. Hlavním principem této úlohy z hlediska studenta je výběr správné odpovědi (či několika) na danou otázku a to z několika daných možností (alternativ). Z nabízených alternativ je jedna či více odpovědí správných. Ostatní, nesprávné alternativy, jsou označována jako Distraktory. Principiálně lze zvolit několik forem této úlohy:

Jedna správná odpověď
Student vybírá jednu správnou odpověď z několika nabízených alternativ.

Jedna NEprávná odpověď
Obdobou předcházející odpovědi je hledání jedné NEsprávné odpovědi z několika nabízených alternativ. U tohoto typu úlohy je však nutné dbát na to, aby byl zápor dostatečně zdůrazněn a aby otázka úlohy neobsahovala několik záporů. Student pak nemusí zadání úlohy správně pochopit.

Vícenásobná odpověď
Principem této úlohy je výběr několika správných odpovědí z několika nabízených alternativ. U tohoty typu úlohy by měl být student v otázce seznámen s počtem správných odpovědí. Pokud by jich totiž zvolil více, bude úloha vyhodnocena jako nesprávná.

Vyberte až 3 státy, které jsou součástí EU.

  • Německo
  • Rusko
  • Čína
  • Polsko
  • Rakousko

Nejpřesnější odpověď
Jedná se o nejsložitější variantu této úlohy, která studentovi předkládá několik alternativ, z nichž všechny jsou správné, ale pouze jedna je nejvýstižnější či nejvhodnější. U tohoto typu úloh je vhodné formulovat jeden z distraktorů jako únikovou variantu: "Nevím", či "Neznám odpověď" a následně ji v nastavení ohodnotit tak, aby se tato odpověď lišila od špatných alternativ. V případě, že úloha obsahuje více než čtyři alternativy odpovědi, je vhodné formulovat i tzv. nulovou variantu, tedy např. "Žádná z uvedených variant není správně", apod.

Práci s tímto typem úlohy popisují dvě následující videa. První se věnuje úlohám s jednou správnou odpovědí, druhé pak popisuje variantu s více správnými odpověďmi.



Přiřazování

Tento typ úlohy vyžaduje po studentovi správné přiřazení seznamu odpovědí k seznamu otázek (tzv. Zadání). 

Seznamy odpovědí mohou být tvořeny slovy či krátkými větami. Seznamy otázek (Zadání) lze tvořit formou textu, obrázku či multimediálního obsahu. Pořadí položek lze Zamíchat. Každá položka se následně podílí na správnosti odpovědi stejnou vahou. Podmínkou je vytvořit nejméně nejméně dvě Zadání a tři odpovědi. Lze zadat i více  špatných odpovědí tím, že se položka zadání ponechá prázdná a vyplní se pouze odpověď. Položky, ve kterých bude prázdné zadání i odpověď, jsou ignorovány. Více Zadání a odpovědí lze přidat pomocí tlačítka Více prázdných sad.

Texty v Zadání se nesmí opakovat. V rámci testu pak totiž není možné rozlišit, o které Zadání se konkrétně jedná, přičemž Moodle je chápe jako rozdílné, přestože se jejich texty shodují. U odpovědí toto učinit lze. Moodle v tomto případě najde shodu a daná odpověď je v nabídce zobrazena pouze jednou, kdy ji je možné použít opakovaně k více položkám Zadání.

Přiřazování z krátkých odpovědí

Z pohledu studenta vypadá úloha stejně jako Přiřazování. Rozdíl je ale v tom, že odpovídající si texty pro přiřazování jsou vybrány náhodně z Úloh s krátkou tvořenou odpovědí v aktuální kategorii. V této kategorii by měl být dostatečný počet Úloh s krátkou tvořenou odpovědí, aby mohla být úloha vygenerována, v opačném případě se zobrazí chybová hláška. 

O počtu náhodně vybraných Úloh s krátkou tvořenou odpovědí rozhodujete nastavením položky Počet úloh k výběru. V dané kategorii tak musíte mít stejný nebo vyšší počet Úloh s krátkou tvořenou odpovědí.

Krátká tvořená odpověď

Na tento typ úlohy student odpovídá krátkou odpovědí, která je automaticky porovnána se variantami správných odpovědí zadaných pedagogem a následně vyhodnocena. Pro automatické vyhodnocování je možné dále nastavit, zda jsou v rámci odpovědi studenta rozlišována malá a velká písmena, či nikoliv, a bodové (procentuální podíl z maximálního možného počtu bodů za úlohu) hodnocení za každou variantu odpovědi. V Reakci lze opět standardně textem předat studentovi informaci vyplývající z odpovědi. Pokud chcete poskytnout studentovi zpětnou vazbu i na jakoukoliv špatnou odpověď, pak je vhodné použít v odpovědi pouze znak *, jak je uvedeno níže v příkladu na obrázku.

Ve znění otázky by měl být student upozorněn, že má odpovídat např. jedním slovem, zkratkou, apod. Víceslovná odpověď může vést k větší pravděpodobnosti chybovosti v rámci automatického vyhodnocení odpovědi studenta.

Jakýkoliv znak v rámci odpovědi může být nahrazen symbolem *. V rámci správné odpovědi je nutné poskytnout alespoň jednu možnou odpověď. Pro určení bodování a reakci je použita první shodující se odpověď.

Pokud je potřeba využít více než 3 varianty odpovědí, pak je možné přidat další varianty (vždy po třech) tlačítkem
Volná místa pro další odpovědi.

Pravda/nepravda

Tento typ úlohy bývá také označován jako dichotomický či alternativní. Předmětem úlohy je určitý výrok o kterém student následně rozhoduje, zda je pravdivý nebo nepravdivý. Při vytváření úlohy je do Textu úlohy zadán text daného výroku, jehož pravdivost mají student následně posuzuje. Následně je nutné vybrat, zda je Správná odpověď Pravda nebo Nepravda. Úloha následně standardně umožňuje vložit reakci na výběr obou možností. 

Dílčí nevýhodou tohoto typu úlohy je fakt, že má student 50% šanci na správnou odpověď i v případě, kdy pouze hádá. Výhodou je velmi snadný návrh těchto úloh. Stále je ale nutné mít na zřeteli že zadaný výrok musí být jednoznačný, resp. jednoznačně pravdivý nebo nepravdivý.

O použití této úlohy pojednává následující video.

Numerická úloha

Z pohledu studenta vypadá teto typ úlohy stejně jako Úloha s krátkou tvořenou odpovědí. Rozdíl je v tom, že u Numerických úloh je povolena pouze číselná odpověď v určitém rozmezí doplněná případně o jednotky. To umožňuje, aby byl fixní rozsah odpovědí vyhodnocen jako jedna odpověď. 

Například, je-li odpověď 10 s přípustnou chybou 2,  potom je každá odpověď v rozmezí 8 až 12 vyhodnocena jako správná.

Je-li uvedeno více možných odpovědí, pak jsou jednotlivé odpovědi porovnávány postupně systémem shora dolů, přičemž je započtena přepočtená známka (dle daného nastaveného procentuálního podílu) první takto identifikované shody. Tím je možné např. postupně zvyšovat povolenou odchylku (Chyba) při neměnné hodnotě výsledku. V kombinaci se sníženým ohodnocením (Známka) tak lze postupně snižovat nároky na odpověď studenta a současně jej stále ohodnotit dílčími body.

Níže v nastavení úlohy je možné v sekcích Použití jednotek a Jednotky zvolit zda a jakou formou musejí být součástí výsledku uvedeného studentem také konkrétní jednotky.

Doplňovací úloha (cloze)

Tento typ úlohy umožňuje vytvoření komplexního textu (případně včetně multimediálního obsahu), který se skládá z libovolného počtu dílčích otázek různé formy (Výběr z možných odpovědí, Krátká tvořená odpověď nebo Numerická úloha) v podobě prázdných polí. Tato pole fungují v rámci úlohy zcela samostatně a lze pro něj nastavit dílčí procentuální váhy v rámci bodování úlohy.

Ani ve stávající verzi Moodle nemá tato úloha grafické rozhraní pro zadávání a vše je tak nutné editovat v rámci speciálních textových řetězců. K ověření správnosti zadání této úlohy slouží tlačítko Dekódovat a ověřit správnost úlohy.

Konkrétní možnosti nastavení jsou uvedeny v následujícím videu:

Textové řetězce pro volbu typu pole (otázky) v rámci otázky (pro výběr je hned několik variant zápisu):

Krátká tvořená odpověď 

  • SHORTANSWER či SA či MW – na velikosti písmen v odpovědi nezáleží
  • SHORTANSWER_C či SAC či MWC – na velikosti písmen v odpovědi záleží

Numerická úloha

  • NUMERICAL či NM

Výběr z možných odpovědí

  • MULTICHOICE či MC – výběr z nabídky
  • MULTICHOICE_H či MCH – pole checkbox vedle sebe
  • MULTICHOICE_V či MCV – pole checkbox pod sebou

Jak z výše uvedeného videa vyplývá, také celá podoba otázky je přesně dána a je tak potřeba dodržet notaci zápisu včetně konkrétních symbolů v daném pořadí.

  • { - uvozuje začátek pole (klávesová zkratka ALT + 123 na numerické klávesnici)
  • 1(číslo) - dalším znakem může být (nepovinná položka) číslo, které určuje procentuální podíl této části úlohy (pole) na celkovém počtu bodů za celou úlohu Cloze.
  • :typ pole (otázky)další v pořadí je určení typu a formy otázky (viz. výše), například tedy :MCH: nebo :NUMERICAL:
  • za dvojtečkou následuje =, které uvozuje správnou odpověď
  • tilda uvozuje alternativní odpovědi (klávesová zkratka ALT + 126 na numerické klávesnici) 
  • %procenta- v rámci alternativních odpovědí je možné (nepovinné) uvádět procentuální hodnotu částečně správné odpovědi
  • - křížek umožňuje (nepovinné) vložit reakci na konkrétní odpověď. Ta se studentovi případně zobrazí po zodpovězení celé úlohy Cloze.
  • - povinné uzavření pole s otázkou (klávesová zkratka ALT + 125 na numerické klávesnici)

Příklad zadání Doplňovací úlohy Cloze:

Adresa naší univerzity je:

Ulice - {1:MC:=Kamýcká~Suchdolská~Pražská~Univerzitní}
Číslo popisné - {2:NM:=126#Ano~*#Ne, je to 126}
Městská část - {1:MCH:=Suchdol~Kamýk~%25%Praha~Venkov}
PSČ {2:SA:=16500~%100%165 00~*#Špatná odpověď}

Výsledek pak vypadá následovně:

Dlouhá tvořená odpověď

Tato úloha umožňuje od studenta získat komplexní odpověď ve formě online textu, který student může případně formátovat pomocí editoru, nebo nahraný soubor. Veškeré nastavení lze provést v Úpravě úlohy v sekci Možnosti odpovědi. Definovat lze dokonce i konkrétní typ souboru, který mají studenti nahrát. Tato volba ale ne vždy funguje bez výjimek.

Následně je ještě možné předepsat text pro studenty, který se jim zobrazí v poli pro odpověď - sekce Šablona odpovědi

A dále lze také vložit Informace pro hodnotitele, která pomáhá sjednotit aspekty hodnocení napříč hodnotiteli (pedagogy) kurzu. Cílem je tak zajištění konzistence a tím větší objektivnosti celkového hodnocení studentů i v případě, kdy se na hodnocení podílí hned několik pedagogů.

Hlavním aspektem této úlohy je totiž nutnost "ručního" hodnocení. Jedná se tedy o úlohu, kdy NELZE ověřit správný výsledek automaticky. Vyučující či hodnotitel tak musí odpověď ve formě textu či vloženého souboru sám zkontrolovat a vložit hodnocení.

Výhodou této úlohy je možnost komplexního zadání otázky s cílem získat komplexní odpověď studenta. Tímto způsobem lze tedy ověřovat nejen dílčí znalosti studentů, ale také jejich komplexní předpoklady pro úspěšnou aplikaci získaných znalostí v rámci daného předmětu nebo oboru.

Vypočítávané úlohy

LMS Moodle umožňuje vytvářet několik typů Vypočítávaných úloh. Tyto úlohy pracují s proměnnými, které jsou ve speciálním formátu uváděny jak v textu zadání úlohy, tak i do rovnic, které určující (počítají) výsledek úlohy. Za dané proměnné jsou pak dosazovány buď konkrétní číselné hodnoty či data z určitého rozsahu. Tím lze náhodně generovat různé varianty otázky, kterou jsou generovány na základě rozsahu hodnot zadaných do jednotlivých proměnných.


Vyberte chybějící slova

Úlohy výběru chybějících slov vyžadují, aby student vybral správné odpovědi z rozevíracích nabídek. Tyto nabídky jsou určeny možnostmi [[1]], [[2]], [[3]], atd. 

Například tedy

Následně jsou slova do skupin přiřazována v sekci Volby. První volba je chápána jako správná (v tomto příkladu je to tedy volba 1-3). Následně jsou Volby přiděleny do skupin tak, aby byl studentům umožněn výběr.

Výsledek pak vypadá následovně.

Přesunout do textu

Úlohy přesunutí do textu vyžadují, aby student přetáhl slova nebo  fráze do správných mezer v textu úlohy. [[1]], [[2]], [[3]], ... jsou v  textu zadané otázky používány jako zástupné symboly, se správnými odpověďmi, které jsou specifikovány jako volby odpovědi 1, 2, 3, ... . 

Volby odpovědí mohou být rozděleny tak, aby všechny odpovědi v určité skupině byly barevně stejné jako mezery v textu otázky. Volby odpovědí, které jsou označeny jako neomezené mohou být použity ve více než jedné mezeře. Příkladem je text úlohy jako  "Skákal [[1]] přes [[2]]".

O použití této úlohy nejlépe vypovídá následující video.


Přesunout do obrázku

Tato úloha vyžaduje od studenta přetažení obrázku nebo textového popisku a jeho umístění do definovaných cílových zón na obrázku na pozadí. Přesouvané položky mohou být rozděleny tak, aby všechny položky v určité skupině byly obarveny stejně jako cílové zóny pro umístění. Přesouvané položky označené jako neomezené mohou být umístěny do více než jedné zóny. 

O použití této úlohy nejlépe vypovídá následující video.


Značky pro umístění

Tato úloha vyžaduje od studenta přetažení textového popisku a jeho umístění do definovaných cílových zón na obrázku umístěného na pozadí. O použití této úlohy nejlépe vypovídá následující video.


Řazení

Pro řešení této úlohy musí student správně seřadit uvedené položky, které jsou zobrazeny v nesprávném pořadí. 

Nastavení způsobů řazení a vyhodnocování pořadí je v této otázce opravdu mnoho a vzniká tak velké množství různých variant. U jednotlivých sekcí je tedy vhodné prostudovat ikonu ?, a vyzkoušet, jaké nastavení konkrétně vyhovuje.

Popis

Popis není samostatnou úlohou, ale pouze informací, která se do testu vkládá podobně jako Popisek do Moodle kurzu. Může se jednat o text, nadpis, oddělovač či komplexní multimediální materiál. Hodí se tak např. ke zlepšení struktury testu či poskytnutí dodatečných informací ke konkrétní části testu, apod.

Přidělování otázek do testu

Pro každý test je následně možné vytvořit samostatnou Kategorii v Bance úloh, ze které jsou úlohy do testu přidělovány náhodně (přidělit Náhodnou úlohu z banky úloh), či např. do každého testu vložit konkrétní úlohu - přiřadit Existující úlohu z banky úloh (tedy bez náhodného přidělování).

Videa, použitá v materiálu pocházejí z YouTube kanálu PC HELP E-learning