×
PEF Online
banner

Vzdálený přístup do sítě ČZU (VPN)

Vzdálený přístup do sítě ČZU pomocí VPN je jednoduchý nástroj, jak se odkudkoli (třeba z domova) připojit do vnitřní sítě ČZU a pak pomocí připojení ke vzdálené ploše své pracovní kancelářské stanice ji používat tak, jako byste byli fyzicky přítomni na pracovišti

Virtual Private Network (VPN) je prostředek k propojení počítačů prostřednictvím veřejné (nedůvěryhodné) počítačové sítě do uzavřené privátní (důvěryhodné) sítě. Při navazování spojení je totožnost obou stran ověřována pomocí digitálních certifikátů, dojde k autentizaci, veškerá komunikace je šifrována, a proto můžeme takové propojení považovat za bezpečné. 

1. Zadání mobilního čísla do intranetu.

  • Přihlaste se do intranetu ČZU.
  • Zvolte kartu Personália -> Upravit kontaktní informace -> Přidat kontakt.
  • Zadejte kontakt - telefonní číslo ve formátu +420xxxxxxxxx.
  • Zvolte typ kontaktu "Mobilní telefon".
  • Zvolte útvar "Obecný kontakt".
  • Pokud zaškrtnete volbu "Zveřejnit na WWW", mobilní číslo BUDE zobrazeno ve Vašem profilu na wp.czu.cz.
  • Zaškrtněte "Primární" (pokud máte zaregistrováno více mobilních telefonů, tak Primární zaškrtněte u telefonu, kam mají být odesílány SMS šestimístné číselné kódy při přihlašování).
  • Synchronizace mobilního čísla z Intranetu probíhá každou hodinu. Tudíž po zadání mobilního čísla do
    Intranetu může trvat až hodinu, než začne VPN fungovat.

2. Žádost o zřízení VPN připojení.

Obvyklý postup žádosti o zřízení VPN je založen na žádosti Vašeho vedoucího prostřednictvím HelpDesku OIKT. 

V tomto "nekontaktním" období jsme pro Vás tento proces zjednodušili tím, že děkan jednorázově povolil vytvoření VPN všem zaměstnancům PEF, stačí vyplnit jednoduchou ŽÁDOST. Na základě této žádosti Vás budou kontaktovat naši technici Jaroslav Špaček, Václav Rathouský nebo Maxim Kozlov a domluví s Vámi další postup.

3. Instalace a nastavení VPN software (VPN klient) na domácím počítači.

  • Instalační soubory naleznete na adrese https://vpn.czu.cz v sekci "VPN Instalační soubory".
  • Pokud máte již nainstalovanou starší verzi VPN klienta než je ke stažení na této stránce, tak ji odinstalujte a restartujte počítač. Pokud si zřizujete VPN přístup do sítě ČZU poprvé, pravděpodobně VPN software nainstalovaný nemáte!
  • Na stránce https://vpn.czu.cz  v sekci "VPN Instalační soubory" si kliknutím na volbu "Stáhnout soubor" stáhnete zkomprimovaný (zazipovaný) instalační software VPN klienta podle operačního systému na domácím počítači - nejpravděpodobněji Windows, k dispozici je i verze pro Mac OS a Linux.
  • Komprimovaný soubor otevřete (zobrazte) a klikněte na instalační program s koncovkou x64 pro 64bitovou instalaci Windows nebo x86 pro 32bitovou.
  • Pravděpodobně Vás Windows Defender upozorní, že instalovaný software by mohl ohrozit Váš počítač - povolte instalaci pomocí odkazu "Další informace" a pak volby "Přesto spustit".
  • Ochrana uživatelských účtů  Vás vyzve k potvrzení, že povolujete instalaci provádět změny v systému Windows - zvolte tlačítko "Ano".
  • Odsouhlaste licenční politiky a volbami Next ->Next ->Install -> Finish -> Restartujte PC dokončete instalaci. Instalační program Vám na ploše vytvoří zástupce s názvem "FortiClient".
  • Spusťte nainstalovaný VPN software např. pomocí zástupce na ploše "FortiClient".
  • Do pole "Jméno uživatele" zadejte Vaše uživatelské jméno do sítě ČZU, do pole "Heslo" zadejte své heslo a klikněte na tlačítko "Připojit".
  • V průběhu přihlašování po Vás aplikace bude požadovat vždy autorizační Token, který Vám přijde na registrované mobilní číslo (označené jako primární) formou SMS. Token vyplňte a klikněte OK.
  • Gratulujeme, nyní jste připojeni k VPN. 

Pokud se někde ztratíte, zkuste se podívat na intuitivní videonávod.

4. Spuštění a nastavení připojení ke vzdálené ploše.

  • Váš kancelářský počítač na ČZU, na který se chcete připojit, musí být zapnutý! Pokud zapnutý není, kontaktujte naše techniky.
  • Do nabídky Start/Vyhledat zadejte „Připojení ke vzdálené ploše“, otevře se Vám okno „Připojení ke vzdálené
    ploše“.
  • Zde pomocí šipky vlevo dole (Zobrazit možnosti) zobrazíte další možnosti.
  • Do pole "Počítač" vyplníte název vašeho počítače nebo celý DNS název zařízení. Tento údaj Vám musí sdělit naši technici!
  • Do pole "Uživatelské jméno" zadejte login ve tvaru CZU\login, který na ČZU používáte.
  • Případné upozornění spojené s certifikátem ignorujte resp. zadejte "Pokračovat".
  • Nastavení připojení si můžete uložit tam, kde chcete mít zástupce pro připojení ke vzdálené ploše - např. na plochu.
  • Po kliknutí na tlačítko připojit, budete přesměrováni na vzdálenou plochu Vašeho PC na ČZU.


Další informace, návody a FaQ naleznete na webových stránkách OIKT.

V případě problémů nebo pro další informace, prosím, kontaktujte HelpDesk OIKT (+420 22438 4444) nebo přímo naše techniky Jaroslava Špačka nebo Václava Rathouského ( +420 224 382 471).